Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan arbejder vi

ICDP, som grundlæggende fundament

Vi bruger ICDP til at understøtte kerneopgaven. ICDP er en relations- og ressourceorienteret pædagogik, hvor barnets udvikling støttes igennem 8 samspilstemaer, der er bygget via tre dialogformer.

Inddragelse og vigtigheden af barnets stemme

Vi ønsker at inddrage børnenes perspektiver i vores hverdag. Vi mener, at det er vigtigt at børnene oplever, at deres stemmer bliver inddraget i demokratiske processer og i almen dannelse. Vi inddrager børnene i aktiviteter på tværs af alder, køn, kultur osv. Vi sørger i høj grad for at børnene er aktivt deltagende og aktive medspiller i egen læring gennem voksent ansvar F.eks. gennem følgende:

  • Give plads til den leg, der optager dem
  • Vi bruger aktivt IPADS til at virkeliggøre børnenes interesser og initiativer
  • I konflikthåndtering
  • Vi justerer os i forhold til barnet som individ og barnet i gruppen
  • Til samling i grupperne har børnene ”taletid”, der øves bl.a. i at lytte, turtagning
  • Fokus på at lave alsidige læringsmiljøer, der er tilpasset børnegrupperne bl.a. ud fra de 6 læreplanstemaer: Kultur, æstetik og fællesskaber – Alsidig personlig udvikling - social udvikling - sprog og kommunikation - krop, sanser og bevægelse - natur, udeliv og science
  • Vi øver også at det er okay at sige fra, og her er det de voksnes ansvar at hjælpe i sammenhænge med både inklusion og eksklusion
  • Børnene er deltagende i madlavningen både før, under og efter. Dette er tilpasset de forskellige aldersgrupper.

I daginstitutionen Østre Alle hænger leg og læring sammen og danner par side om side.

  • Om legen sige loven: Legen danner grundlag for børnenes sociale og personlige læring og udvikling, og legen fremmer fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Legen skal nogle gange støttes, sættes igang og rammesættes, at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn.
  • Om læring siger loven: læring skal forstås bredt f.eks. gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret. Det pædagogiske læringsmiljø handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling og forståelse.

Barnesynet i Daginstitutionen Østre Alle

  • Barnet skal føle sig værdifuld, bare for den man er
  • Barnet skal føle sig unik, særligt i kraft af at jeg er mig
  • Barnet skal føle sig set, mødt og forstået
  • Barnet skal føle sig taget alvorligt
  • Barnet skal have en ven eller venner, være en del af fællesskabet på egne præmisser
  • Barnet skal tilegne sig sociale spilleregler og lære at udvise hjælpsomhed