Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fysiske rammer

Fysiske rammer i Børnehaven

Nærvær, læringsmiljøer og relationer

I Østre Alle er der et stort Alrum, hvor både vuggestuen og børnehaven åbner og lukker sammen hver dag. Her er læringsmiljøerne altid foranderlige og afstemt børnegruppen. Alrummet bruges også til grupperum til f.eks. relationsgrupper. Her er masser af bøger, puslespil og spil til mere stille aktiviteter.

Det er oftest her børnene siger farvel til deres forældre, hvis de kommer inden børnene går i deres grupper eller de øvrige rum i huset. Vi tilbyder morgenmad frem til kl. 07.30. Der serveres havregrød, brød eller havregryn.

Vores rum

  • Dukkekroge: I dukkekrogen er der rig mulighed for at lege rollelege og relations dannelse på kryds og tværs af alder og køn.
  • Puderum: Her er der mulighed for vilde lege, hvor kroppen bliver brugt. Der kan også bygges borge, telte, hundegårde osv. Kun fantasien sætter grænser. 
  • Værkstedet: Her kan kreativiteten rigtigt komme til udtryk. Her males, formes, fordybelse i et åbent værksted og til mindre grupper.
  • Garderoben: Her har alle børn sit eget rum til overtøj, skiftetøj, sko og støvler. Garderoben bruges også til leg. Grov garderoben i børnehaveafdelingen er til det tøj og sko, som bruges på legepladsen.
  • Stille kroge: Børnene kan have brug for et lille hvil. Vi har madrasser, sofaer og lænestole til at slappe af i og bare at være eller læse en bog og slappe af.
  • Øvrige rum: Øvrige rum bruges til lege og aktiviteter gennem dagen.

Læringsmiljøer og hvad er det?

Læringsmiljøet er hele dagen og alle de aktiviteter vi gør gennem hele dagen og tilpasset børnegruppen

Børnenes læring, dannelse, trivsel og udvikling, i Østre Alle, sker gennem en vekselvirkning af børneinitierede lege, planlagte aktiviteter og alle de rutinesituationer vi er igennem en hel dag. Det kan være alle de ”arbejdsgange ” vi har i forhold til et måltid at komme på legepladsen eller sove.

Det sker selvfølgelig også gennem den spontanitet som hverdagen også byder på.

Da vi vægter små grupper, er det vigtigt for os, at børnene, også gennem de fysiske rammer, har mulighed for fordybelse og for at skærme sig fra forstyrrelser fra de andre børn, derfor har vi forsøgt at indrette huset, så vi kan tilbyde plads til forskellighed.

Fysiske rammer i Vuggestuen

Trygge og genkendelige læringsmiljøer

Vuggestuen består af en garderobe med plads til motoriske aktiviteter.

To stuer med god plads til udfoldelse, leg både i større grupper og også plads til mindre fordybelses grupper.

Der er indrette et læsehjørne, da forskning viser at jo tidligere børn introduceres til leg med bogstaver jo nemmere får de ved at tilegne sig læsning og læring. Vuggestuen arbejder med en ensartet dagligdag, hvor tryghed og nærvær er nøgleordene.

Læringsmiljøer i centrum og mestring

I vuggestuen er læringsmiljøet i centrum. Vi arbejder ud fra at læring miljøerne i er foranderlige og tilpasset den børnegruppe, som vi har. Vi arbejder ud fra det enkelte barn og giver alderssvarende udfordringer og guider børnene til udvikling.  Vi arbejder ud fra mestring strategier, så børnene opleve succeser.

Børnene har faste pladser både til spisning og samlinger, så de oplever stor grad af genkendelighed og tryghed i overgange og skift mellem aktiviteter.

Rummene

To primære rum:  hvor vi spiser og leger. Her er god plads til os alle. Vi arbejder gerne i mindre grupper, så skydedøren mellem de to grupperum kan lukkes. Her er læringsmiljøerne tilpasset børnegruppen, og derfor altid foranderlig.

  • Garderoben: I garderoben har vi indrettet en pilfingervæg, hvor børnene kan fordybe sig og tage et lille afbræk fra hverdagen. Garderoben bliver også brugt til vilde lege med scootere og motorikbane.
  • Garderoberne er nede i børnehøjde, så børnene i vuggestuen har mulighed for at tage sko og tøj ned på gulvet, og selv komme i det. Dette giver dem en stor grad af selvhjulpenhed og stolthed, når de begynder at mestre.
  • Puslerummet: Bruges til at pusle børnene i. Der er hæve - og sænke bord, der køres op og ned.

Her vaskes også hænder og øves i at gå på wc (sker i samarbejde med jer som forældre).

Øvrige lokaler i Østre Alle

Vuggestuen og børnehaven åbner og lukker sammen, dette giver alle børn mulighed for at kende hinanden på kryds og tværs af alder og danne relationer.  Denne mulighed giver også en nemmere overgang, når vuggestuebørnene skal begynde i børnehave, når de fylder tre år – så kender de allerede nogle af de andre børn.

Da vi vægter små grupper, er det vigtigt for os, at børnene, også gennem de fysiske rammer, har mulighed for fordybelse og for at skærme sig fra forstyrrelser fra de andre børn.